Descriere
Traducere de Radu Parpauta Prefata: Ilie Gyurcsik Profundul ginditor rus este foarte apreciat de publicul roman, daca avem in vedere numeroasele versiuni ale operelor sale capitale, aparute la noi in ultimii ani (de pilda, Filosofia lui Dostoievski, Sensul creatiei etc.). Ernesto Sabato rezuma astfel conceptia lui Berdiaev asupra istoriei: âistoria nu are nici un sens prin ea insasi; in fond, ea nu este decit o serie de esecuri si dezastre. Dar toate acestea sint destinate sa dovedeasca tocmai ca omul nu trebuie sa caute sensul vietii in Istorie, in timp, ci in Eternitate. Sfirsitul istoriei nu este imanent, ci transcendent. Astfel, pentru Berdiaev, toate calamitatile pe care le denunta Ivan Karamazov reprezinta, in chip paradoxal, un motiv de optimism, ele constituind dovada imposibilitatii oricarei solutii terestre. Or, este foarte dificil sa nu disperi, daca excluzi din acest existentialism credinta in Dumnezeu, caci am ramine intr-o lume lipsita de sens, care s-ar sfirsi intr-o moarte definitivaâ.
Cuprins: Berdiaev si termenii unui sistem nesistematic ⢠Despre esenta „istoricului”. Semnificatia traditiei ⢠Despre esenta „istoricului”. Metafizic si istoric ⢠Despre istoria celesta. Dumnezeu si omul ⢠Despre istoria celesta. Timp si eternitate ⢠Destinul evreimii ⢠Crestinismul si istoria ⢠Renasterea si umanismul ⢠Sfirsitul Renasterii si criza umanismului. Patrunderea masinii ⢠Sfirsitul Renasterii si criza umanismului. Dezagregarea chipului uman ⢠Conceptia despre progres si sfirsitul istoriei ⢠Vointa de viata si vointa de cultura
Recenzii
Nu există recenzii până acum.